Dance as a way of life

Jeg er er danser og koreograf bosat i kbh. 

Dans er min første kærlighed. Det er en livspraksis. Jeg har gennem mit lange liv integreret (som levet situeret erfaring) en dybde i dansetraditioner inden for moderne dans, ballet, contemporary, afrocaribisk/brasiliansk, flamenco, house mm, men først og fremmest den postmoderne koreografisk praksisbaserede tilgang både fra mine år i Newyork i 80erne og Kbh idag.

 

 

Med en interesse for tværæstetiske / intergenerationelle / interkulturelle møder hylder jeg et hybridt udtryk og det, der får os til at se os selv og verden i filosofiske sammenhænge og med nye øjne. Jeg bider mærke i hvordan liv, tænkning, bevægelse og sanselighed forbinder sig og ressonerer med hinanden. Jeg  er engageret i kunstmiljøet, både som danseformidler,  performancekunstner og researchdanser.

Birgitte Skands, performance, dans, danseundervisning til børn, voksenundervisning, filosofi, kreativ dans, projekter, koreografi, rant, fysisk filosofi, foredrag til højskoler, foredrag til biblioteker, foredrag til kulturhuse, dansehistorie, flow, bådteatret, danset filosofi, contemporary dance, post dance, perceptuel pædagogik, børnedans, børnehave, kulturhuse, moderne dans, rytmisk dans, grundtræning for unge, grundtræning for voksne, filosofi, academia, bevægelse, dans, musikalitet,  humor, performance og formidling

 

LINK Jeanette Ginslov "At rejse er at leve at leve er at danse" 2013. Dokumentarfilm 50 minutter, om mit liv og om dans. Kgl bib.

 

Birgitte Skands, performance, dans, danseundervisning til børn, voksenundervisning, filosofi, kreativ dans, projekter, koreografi, rant, fysisk filosofi, foredrag til højskoler, foredrag til biblioteker, foredrag til kulturhuse, dansehistorie, flow, bådteatret, danset filosofi, contemporary dance, post dance, perceptuel pædagogik, børnedans, børnehave, kulturhuse, moderne dans, rytmisk dans, grundtræning for unge, grundtræning for voksne, filosofi, academia, bevægelse, dans, musikalitet, humor, performance og formidling

 

Dansetanterne 2013-17 · Foto fra Pilegården Kulturhus Brøndshøj 2016

 

Birgitte Skands, performance, dans, danseundervisning til børn, voksenundervisning, filosofi, kreativ dans, projekter, koreografi, rant, fysisk filosofi, foredrag til højskoler, foredrag til biblioteker, foredrag til kulturhuse, dansehistorie, flow, bådteatret, danset filosofi, contemporary dance, post dance, perceptuel pædagogik, børnedans, børnehave, kulturhuse, moderne dans, rytmisk dans, grundtræning for unge, grundtræning for voksne, filosofi, academia, bevægelse, dans, musikalitet,  humor, performance og formidling

 

Performer i Forum Humanum, Dansehallerne juni 2013. Koreograf Kitt Johnson

 

Birgitte Skands, performance, dans, danseundervisning til børn, voksenundervisning, filosofi, kreativ dans, projekter, koreografi, rant, fysisk filosofi, foredrag til højskoler, foredrag til biblioteker, foredrag til kulturhuse, dansehistorie, flow, bådteatret, danset filosofi, contemporary dance, post dance, perceptuel pædagogik, børnedans, børnehave, kulturhuse, moderne dans, rytmisk dans, grundtræning for unge, grundtræning for voksne, filosofi, academia, bevægelse, dans, musikalitet,  humor, performance og formidling
1999 Danser i filmen ”Dancer in the dark”. Lars von Trier

 

Birgitte Skands, performance, dans, danseundervisning til børn, voksenundervisning, filosofi, kreativ dans, projekter, koreografi, rant, fysisk filosofi, foredrag til højskoler, foredrag til biblioteker, foredrag til kulturhuse, dansehistorie, flow, bådteatret, danset filosofi, contemporary dance, post dance, perceptuel pædagogik, børnedans, børnehave, kulturhuse, moderne dans, rytmisk dans, grundtræning for unge, grundtræning for voksne, filosofi, academia, bevægelse, dans, musikalitet, humor, performance og formidling

 

Danseformidler på Oure Idrætshøjskole 1993

 

Birgitte Skands, performance, dans, danseundervisning til børn, voksenundervisning, filosofi, kreativ dans, projekter, koreografi, rant, fysisk filosofi, foredrag til højskoler, foredrag til biblioteker, foredrag til kulturhuse, dansehistorie, flow, bådteatret, danset filosofi, contemporary dance, post dance, perceptuel pædagogik, børnedans, børnehave, kulturhuse, moderne dans, rytmisk dans, grundtræning for unge, grundtræning for voksne, filosofi, academia, bevægelse, dans, musikalitet, humor, performance og formidling
Birgitte Skands, performance, dans, danseundervisning til børn, voksenundervisning, filosofi, kreativ dans, projekter, koreografi, rant, fysisk filosofi, foredrag til højskoler, foredrag til biblioteker, foredrag til kulturhuse, dansehistorie, flow, bådteatret, danset filosofi, contemporary dance, post dance, perceptuel pædagogik, børnedans, børnehave, kulturhuse, moderne dans, rytmisk dans, grundtræning for unge, grundtræning for voksne, filosofi, academia, bevægelse, dans, musikalitet, humor, performance og formidling Birgitte Skands, performance, dans, danseundervisning til børn, voksenundervisning, filosofi, kreativ dans, projekter, koreografi, rant, fysisk filosofi, foredrag til højskoler, foredrag til biblioteker, foredrag til kulturhuse, dansehistorie, flow, bådteatret, danset filosofi, contemporary dance, post dance, perceptuel pædagogik, børnedans, børnehave, kulturhuse, moderne dans, rytmisk dans, grundtræning for unge, grundtræning for voksne, filosofi, academia, bevægelse, dans, musikalitet, humor, performance og formidling Birgitte Skands, performance, dans, danseundervisning til børn, voksenundervisning, filosofi, kreativ dans, projekter, koreografi, rant, fysisk filosofi, foredrag til højskoler, foredrag til biblioteker, foredrag til kulturhuse, dansehistorie, flow, bådteatret, danset filosofi, contemporary dance, post dance, perceptuel pædagogik, børnedans, børnehave, kulturhuse, moderne dans, rytmisk dans, grundtræning for unge, grundtræning for voksne, filosofi, academia, bevægelse, dans, musikalitet, humor, performance og formidling

 

1990-93 Dance Brasil under direction af Jelon Viera. Nem Britto (front), Edisa Weeks (right front), Alminto Lino og Birgitte Skands(right back)

 

 

1986 danser i Duke Ellingtons musical ’Queenie Pie’ med verdenspremiere i Zellerbach Theatre, Philadelphia og senere Kennedycenteret

Birgitte Skands, performance, dans, danseundervisning til børn, voksenundervisning, filosofi, kreativ dans, projekter, koreografi, rant, fysisk filosofi, foredrag til højskoler, foredrag til biblioteker, foredrag til kulturhuse, dansehistorie, flow, bådteatret, danset filosofi, contemporary dance, post dance, perceptuel pædagogik, børnedans, børnehave, kulturhuse, moderne dans, rytmisk dans, grundtræning for unge, grundtræning for voksne, filosofi, academia, bevægelse, dans, musikalitet, humor, performance og formidling Birgitte Skands, performance, dans, danseundervisning til børn, voksenundervisning, filosofi, kreativ dans, projekter, koreografi, rant, fysisk filosofi, foredrag til højskoler, foredrag til biblioteker, foredrag til kulturhuse, dansehistorie, flow, bådteatret, danset filosofi, contemporary dance, post dance, perceptuel pædagogik, børnedans, børnehave, kulturhuse, moderne dans, rytmisk dans, grundtræning for unge, grundtræning for voksne, filosofi, academia, bevægelse, dans, musikalitet, humor, performance og formidling

 

Cloven Kingdom by Paul Taylor · Juillard Dance Ensemble 1985

 

Birgitte Skands, performance, dans, danseundervisning til børn, voksenundervisning, filosofi, kreativ dans, projekter, koreografi, rant, fysisk filosofi, foredrag til højskoler, foredrag til biblioteker, foredrag til kulturhuse, dansehistorie, flow, bådteatret, danset filosofi, contemporary dance, post dance, perceptuel pædagogik, børnedans, børnehave, kulturhuse, moderne dans, rytmisk dans, grundtræning for unge, grundtræning for voksne, filosofi, academia, bevægelse, dans, musikalitet, humor, performance og formidling

1986-89 Fulltime danser i Garth Fagans Bucket Dance Theater. Her med Jon Gourdine, i baggrunden ses Frances Hare og Mark Luther

Birgitte Skands, performance, dans, danseundervisning til børn, voksenundervisning, filosofi, kreativ dans, projekter, koreografi, rant, fysisk filosofi, foredrag til højskoler, foredrag til biblioteker, foredrag til kulturhuse, dansehistorie, flow, bådteatret, danset filosofi, contemporary dance, post dance, perceptuel pædagogik, børnedans, børnehave, kulturhuse, moderne dans, rytmisk dans, grundtræning for unge, grundtræning for voksne, filosofi, academia, bevægelse, dans, musikalitet, humor, performance og formidling Birgitte Skands, performance, dans, danseundervisning til børn, voksenundervisning, filosofi, kreativ dans, projekter, koreografi, rant, fysisk filosofi, foredrag til højskoler, foredrag til biblioteker, foredrag til kulturhuse, dansehistorie, flow, bådteatret, danset filosofi, contemporary dance, post dance, perceptuel pædagogik, børnedans, børnehave, kulturhuse, moderne dans, rytmisk dans, grundtræning for unge, grundtræning for voksne, filosofi, academia, bevægelse, dans, musikalitet, humor, performance og formidling Birgitte Skands, performance, dans, danseundervisning til børn, voksenundervisning, filosofi, kreativ dans, projekter, koreografi, rant, fysisk filosofi, foredrag til højskoler, foredrag til biblioteker, foredrag til kulturhuse, dansehistorie, flow, bådteatret, danset filosofi, contemporary dance, post dance, perceptuel pædagogik, børnedans, børnehave, kulturhuse, moderne dans, rytmisk dans, grundtræning for unge, grundtræning for voksne, filosofi, academia, bevægelse, dans, musikalitet, humor, performance og formidling

 

Frelance danser i New York 1985 

 

Birgitte Skands, performance, dans, danseundervisning til børn, voksenundervisning, filosofi, kreativ dans, projekter, koreografi, rant, fysisk filosofi, foredrag til højskoler, foredrag til biblioteker, foredrag til kulturhuse, dansehistorie, flow, bådteatret, danset filosofi, contemporary dance, post dance, perceptuel pædagogik, børnedans, børnehave, kulturhuse, moderne dans, rytmisk dans, grundtræning for unge, grundtræning for voksne, filosofi, academia, bevægelse, dans, musikalitet, humor, performance og formidling

 

Juillard School of Dance 1985